Wie en wat
Wie zijn wij?
Wij, studenten en docenten, van de opleiding Verkoper detailhandel zijn gestart met een eigen winkel in De Brink in Hengelo. Dit is een ‘opleidingswinkel’ met onder andere woonartikelen en woonaccessoires. Een echte winkel is natuurlijk een geweldige plek om te leren.
Met de theorie als basis ervaren studenten wat het is om een winkel te runnen. Het winkelconcept wordt ondersteund door producten van andere Hengelose ondernemers, het binnenstadsmanagement van Bureau Hengelo en het ROZ.
LEREN IN DE PRAKTIJK
Studenten die de niveau 2 opleiding Verkoper detailhandel volgen, gaan voornamelijk uitvoerend aan de slag. Het leren in de praktijk is voor studenten een welkome aanvulling op de theorievakken. Vanuit de theorie krijgen studenten opdrachten die in de winkel uitgevoerd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan artikelpresentatie, het voeren van verkoopgesprekken, het maken van kostprijsberekeningen, het maken van een interieurontwerp en het inrichten van een etalage.
Bijzonder is dat er bij de winkel ook een theorielokaal heeft/is, zodat er als er geen klanten zijn, gewerkt kan worden aan theorieopdrachten onder leiding van professionele vakdocenten die vanzelfsprekend in de winkel aanwezig zijn.
Daarnaast adviseren de studenten de klanten over kleur, materiaal, meubelen, enzovoort. Ze verzorgen de inkoop en de verkoop. Ook verzorgen zij de voorcalculaties, berekenen ze de kostprijs maken ze ontwerpen en kunnen ze goed plannen en coördineren zij allerlei werkzaamheden.
Wat moet de studenten kunnen?
De studenten moeten goed met mensen om kunnen gaan, gevoel hebben voor kleur en stijl en kunnen adviseren én verkopen. Verder kunnen studenten een ontwerp voor de inrichting maken en de uitvoering van het ontwerp regiseren en bewaken. De studenten zijn bestand tegen stress.
Kernwoorden:
- adviseren en verkopen
- interieurontwerp maken
- plannen en organiseren & bijbehorend administratie
- etaleren
- artikelpresentaties maken
SELFMADE
Studenten worden in dit project uitgedaagd en gestimuleerd om het beste uit zich zelf te halen en ‘selfmade’ te zijn.
Selfmade is de campagne van het ROC van Twente, waarin zichtbaar wordt dat studenten het zelf kunnen maken! Een van de studenten citeert “In de praktijk breng ik mijn kennis tot leven!”.